Description

_
Mô tả

“… In the centre of the gallery space, a structure stands monumentally, its scale remarkable, its design elegantly minimalist, its intention poetic. Built with 12 intricately designed steel configurations and weighing a total of 21 ton, this sculpture provides passage as we enter the ‘in-between-worlds’ of ‘0395A.ĐC’; a kind of steel entrance connecting us with the past and present, the remembered and forgotten, the known and un-learnt. Its illuminating surface reflects the shapes and sounds of the various media that make up the other components of the exhibition: two multi-media installations warning of the possible danger of losing connections to our own history, and a sculptural installation alongside a series of paintings pointing to the power of repetition and recalling memory.

… Throughout the exhibition, particular visual elements – such as a boat, a house or water – are repeated (made transparent); their sizes enlarged (made significant), then shrunk (made minor); while others – such as names of people, landmarks or countries – are left in places away from the eyes (made opaque), or completely covered-up (made hidden). This disruptive, even violent act of scaling up/scaling down, magnifying/softening, crossing out details/giving them more attention, visualising the not-yet-seen/de-visualising the can-notbe-seen, becomes the apparatus with which we use to navigate ‘0395A.ĐC’. It is of absolute necessity that Ly Hoàng Ly de-links the visual, the can-not-be-seen and can-not-be-spoken. By obscuring this information, thus revealing her own act of concealment, she sharply points to the memorising and circulating of history – breaking it up, turning it back on itself, flipping it inside out.”

This first solo exhibition – and most comprehensive presentation of Ly Hoàng Ly’s work- is part of the artist’s on-going project ‘0395A.ĐC’, which began in 2011. Incorporating different media – from text, painting, photography to sculpture, video and installation, this collaged body of work showcases Ly’s on-going inquiry into the epic story and continuous struggle of human (im)migration, whilst highlighting the contested nature of the memorisation, documentation and circulation of history.

The exhibition also unveils Ly Hoàng Ly’s most ambitious work to date – the monumental public sculpture ‘boat home boat’, which hopes to be given a permanent home in a public space in Vietnam following this exhibition.

from ‘0395A.ĐC – A curatorial reflection’
Bill Nguyễn

 

*

 

“… Giữa không gian trưng bày, sừng sững một cấu trúc mang tinh thần tượng đài, với thiết kế tối giản và chủ ý đậm chất thơ. Được cấu thành từ 12 khối thép có thiết kế tinh vi, tổng trọng lượng 21 tấn, điêu khắc mở đường cho ta bước vào ‘những thế giới lưng chừng’ của ‘0395A.ĐC’; kết nối ta với quá khứ và hiện tại, với cái được-ghi-nhớ và cái bị-lãng-quên, với điều ta tỏ tường và điều ta chưa biết. Các bề mặt toả sáng của khối thép phản chiếu hình ảnh và âm thanh từ những tác phẩm cấu thành có phương tiện vật liệu khác: ở đây, hai sắp đặt đa chất liệu báo hiệu nguy cơ đánh mất kết nối với lịch sử; ở kia, chuỗi điêu khắc kèm chùm tranh dẫn dụ đến sức mạnh của sự trùng hiện và sự hồi tưởng.

… Xuyên suốt triển lãm, một số yếu tố thị giác đặc biệt – chẳng hạn như hình ảnh con thuyền, ngôi nhà và nước – được điệp lại (làm rõ); phóng lớn (nâng tầm quan trọng), rồi thu nhỏ (hạ tầm); trong khi các yếu tố khác – như tên người, địa danh và quốc gia – lại được đặt ở những vị trí khuất tầm mắt (làm mờ) hay hoàn toàn bị che phủ (ẩn giấu đi). Tính chất đứt gãy, thậm chí có phần bạo lực, của các cặp hành vi phóng lớn/thu nhỏ, cường điệu/giảm nhẹ, gạch bỏ/chú trọng, hình dung thứ chưa-được-thấy/giải-thị-hiện [de-visualizing] thứ không-thể-nhìn-thấy, trở thành cơ chế giúp ta định vị và di chuyển trong ‘0395A.ĐC’. Ly Hoàng Ly tháo gỡ mối ràng của các yếu tố thị giác, ẩn mờ những gì không-được-biết, sau đó lại lật tỏ chính những che, trốn của mình. Sắc bén bình luận cách thức mà lịch sử được ghi nhớ và lưu hành, cô tháo dỡ nó, lộn trái nó, buộc nó đối diện chính mình.”

Triển lãm cá nhân đầu tiên này – cũng là lần trình hiện mang tính bao quát nhất về thực hành của Ly Hoàng Ly – thuộc khuôn khổ dự án bắt đầu năm 2011 và vẫn đang tiếp diễn của nghệ sĩ, mang tựa ‘0395A.ĐC’. Từ văn bản, hội hoạ, nhiếp ảnh tới video, điêu khắc và sắp đặt, bộ tác phẩm collage cả về chất liệu và tư tưởng này trưng bày những tìm tòi, chất vấn chưa hồi kết của nghệ sĩ về bản trường ca di-nhập cư của loài người, đồng thời suy tư về bản chất của việc ghi nhớ, tư liệu hoá và lưu hành lịch sử.

Triển lãm lần này cũng ra mắt tác phẩm điêu khắc ngoại cỡ, trên tinh thần nghệ thuật công cộng đầu tiên của Ly Hoàng Ly, mang tựa ‘thuyền nhà thuyền’. Trong tương lai, nghệ sĩ mong mỏi tác phẩm sẽ tìm được địa điểm ‘định cư’ lâu dài, tại một không gian công cộng ở Việt Nam.

trích ‘0395A.ĐC – Một phản chiếu từ góc nhìn giám tuyển’

Bill Nguyễn