Ashes [sculpture]

_
Tro [điêu khắc]

‘Ashes’

2013
21 components, ash & remnants of cow bone, iron, ceramic
various dimensions;
installation dimension: 7.5m(l) x 40cm(w) x 40cm(h) (approximately)
unique

exhibited

+ A Solo Exhibition by Ly Hoàng Ly – THE FACTORY Contemporary Arts Centre, HCMC, Vietnam – Aug to Sep 2017 [+link]


Shades of black, white, silver and gold materialise into 21 rock-like formations that gleam magnificently under the spotlights. Hung in a grid, 21 abstract paintings recall the art of atlas drawing, or images of mineral samples and plant cells under a microscope. Seen side by side, both ‘Ashes’ and ‘The View’ took cow bones as the starting point for their visualisation. An element which has already appeared in the installation ‘0395A.ĐC’, these cooked bones are the leftover of a previous performance (not physically included in this exhibition) which Ly Hoàng Ly did while she was residing in the United States, titled ‘Phở’*.  In experimenting with casting the bones and filling the casts with iron for ‘Ashes’, Ly failed repeatedly as the fragile bones broke away too easily, the thin casts not being able to hold the iron’s weight, the substances immediately melting into one another; resulting in fragmented, rarely complete versions of the original. But “Right here is my country – the very thing I can hold; right here is my tradition – the very thing I can keep… As migrants and immigrants, we have to absorb new identities and cultural knowledge; at the same time, we also bring our own traditions and skills from one home to another. This journey, however, is tough, broken, futile. And through this toughness, even our most basic, biological elements – like bones – change and take on new forms”, Ly affirms.

* Being away from home urged her to look for, and recreate, the taste, smell and sensation of what she believed constitutes ‘home’. Religiously washing the cow bones, simmering them for a dozen of hours, getting the right ingredients so that the most ‘home-like’ flavour is met – all of these formed the backbone of the ‘Phở’ piece. Although not included in this exhibition, ‘Phở’ is still is an important point of reference in understanding ‘Ashes’ and ‘The View’.

Bill Nguyễn

*

‘Tro’

2013
21 đơn vị, hỗn hợp tro & tàn dư xương bò, sắt, gốm
kích cỡ đa dạng, kích cỡ
sắp đặt: 7.5m(d) x 40cm(r) x 40cm(c)
độc bản


Những sắc đen, trắng, bạc, vàng tạo thành 21 cấu trúc có dáng hình tựa như những mẫu vật địa chất; nhuyễn sáng, lóng lánh một góc phòng. Dàn trải trên tường theo một trật tự vuông vắn, 21 bức vẽ gợi nhắc tới nghệ thuật vẽ bản đồ, hay, hình ảnh mẫu quặng và tế bào thực vật được phóng to dưới kính hiển vi. Đặt kế nhau, cả ‘Tro’ và ‘Cảnh’ đều khởi nguồn từ những khúc, vụn xương đã xuất hiện trong tác phẩm số 4 (sắp đặt ‘0395A.ĐC’). Những mẩu xương này, thực chất, là phần còn lại của một trình diễn (không xuất hiện trực tiếp trong triển lãm lần này) mà Ly đã thực hiện trong thời gian cô sống tại Mỹ, mang tựa ‘Phở’*

Trong quá trình thử nghiệm với việc đổ khuôn xương và đúc lại bằng sắt để thực hiện ‘Tro’, Ly liên tục thất bại – bởi những mảnh xương mong manh quá dễ vụn, bởi lớp khuôn mỏng không chịu được sức nặng của sắt, bởi các vật chất này lập tức chảy quyện vào nhau… Kết quả là những dị bản vỡ vụn, không-thểhoàn-thiện. Nhưng “Đây. Đất nước tôi đây, là thứ tôi cầm được; truyền thống tôi đây, là thứ tôi giữ được… Di cư hay nhập cư, ta hấp thu những căn tính và văn hóa mới; đồng thời mang theo các tập tục và vốn sống, từ gốc này sang gốc nọ. Đây là một hành trình gãy rất nhiều, hỏng rất nhiều. Và trên chặng được ấy, kể cả những yếu tố sinh học nhất, căn bản nhất trong cơ thể – như xương chẳng hạn – cũng sẽ tách rời và dịch chuyển, vì thế mà liên tục hình thành và biến đổi,” Ly chia sẻ.

* Phở được cho là một biến thể địa phương của món súp bò hầm ‘pot au feu’ của Pháp, du nhập vào Việt Nam từ thời Pháp thuộc. Tác phẩm ‘Phở’ không xuất hiện trong triển lãm, nhưng vẫn là một điểm tham chiếu quan trọng trong việc đọc ‘Tro’ và ‘Cảnh’.

Bill Nguyễn